Laporan rasmi paip bocor LRA Semanggar siap minggu ini
Bernama
Jun 11, 2018 05:07 MYT
Jun 11, 2018 05:07 MYT
Insiden paip bocor di Loji Rawatan Air (LRA) Semanggar, Kota Tinggi pada Ahad, yang menjejaskan 11,000 akaun pengguna, berpunca daripada masalah paip besi lama yang berusia 20 tahun.
Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Air Johor (SAJ) Ranhill Sdn Bhd Datuk Ahmad Faizal Abdul Rahman berkata sehingga petang Isnin, kira-kira 3,000 akaun penggguna masih mengalami gangguan bekalan air.
"Ia hanya melibatkan aset lama dan kebetulan insiden ini berlaku pada waktu ini (Ramadan). Insya-Allah, tengah malam ini, bekalan air akan pulih sepenuhnya selepas kerja-kerja baik pulih selesai pada 11.30 malam tadi,'' katanya kepada pemberita pada taklimat persediaan bekalan air sempena Aidilfitri dan majlis berbuka puasa bersama-sama media di sini, pada Isnin.
Ahmad Faizal berkata SAJ akan menyediakan laporan lengkap mengenai insiden itu dalam minggu ini sebelum ia diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Antarabangsa, Pelaburan dan Utiliti negeri Jimmy Puah Wee Tse.
Dalam pada itu, Ahmad Faizal berkata SAJ memperuntuk kira-kira RM10.6 juta bagi kerja-kerja menaik taraf bekalan air yang mengalami tekanan rendah di seluruh negeri ini.
"Sebelum raya, sebanyak RM3.4 juta dibelanjakan untuk pemasangan 173 unit tangki simpanan bagi memastikan pengguna mendapat bekalan air berterusan ketika musim perayaan.
"Penggunaan air di kawasan pedalaman akan meningkat 300 peratus dan menyebabkan tekanan air rendah. Jadi, SAJ berharap inisiatif ini (tangki) dapat mengurangkan beban pengguna," katanya. -- Bernama
#Ahmad Faizal Abdul Rahman
#air
#gangguan bekalan air
#kerja baik pulih
#loji rawatan air
#LRA
#paip besi
#paip bocor
#Ranhill
#SAJ
#Semanggar
#Syarikat Air Johor