Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang kini berusia 20 tahun perlu segera dinaik taraf ekoran kesesakan yang telah menyebabkan penurunan dari segi kualiti dan kecekapan perkhidmatannya, kata bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Ong Tee Keat.
Katanya walaupun KLIA telah mencapai sasarannya untuk menjadi hab serantau dengan jumlah trafik udara yang semakin meningkat, sudah tiba masanya untuk melihat semula beberapa bidang kecekapan pengurusan seperti waktu yang lebih lama untuk pemeriksaan imigresen, pengambilan bagasi dan juga pemeriksaan keselamatan.
"Ini adalah beberapa masalah biasa yang dibangkitkan oleh para pengguna. Semua ini mungkin agak remah tetapi pada akhirnya , ini merupakan faktor penyumbang berhubung kualiti perkhidmatan lapangan terbang secara keseluruhan yang perlu kita perhatikan," katanya.
Ong berkata telah masanya juga untuk melihat semula kapasiti pengendalian semasa berbanding kapasiti reka bentuk serta indeks tinjauan kualiti perkhidmatan KLIA berbanding dengan lapangan terbang lain di rantau ini.
"Saya masih ingat ketika saya berkhidmat sebagai Menteri Pengangkutan kira-kira 10 tahun yang lalu, kami sangat prihatin terhadap kualiti perkhidmatan lapangan terbang tetapi yang menghairankan, ini tidak diberi parhatian sejak sekian lama sedangkan indeks kualiti perkhidmatan lapangan terbang kita telah merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
"Sudah tiba masanya kita mengambil tindakan segera untuk menangani masalah penurunan perkhidmatan ini," katanya.
Dalam menghadapi persaingan sengit dengan perkhidmatan udara dari negara lain, Ong menekankan tentang pentingnya kemudahan serta peralatan di KLIA "dinaik taraf sebelum terlambat".
Beliau juga mencadangkan supaya Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), sebagai pengendali lapangan terbang di negara ini mengadakan "penjenamaan yang berbeza" bagi terminal di bawah bidang kuasanya untuk kecekapan dari segi peruntukan slot syarikat penerbangan serta slot jadual.
Slot jadual akan memberi kesan berat sama ada terminal lapangan terbang dianggap tidak digunakan atau melebihi kapasiti dan ini harus diberi perhatian secara komprehensif sebelum MAHB menghulurkan lebih banyak pemain di terminal utama seperti KLIA dan KLIA2.
"Semua orang berharap KLIA akan memainkan peranan penting sebagai hub perkhidmatan penuh bagi menampung keperluan syarikat penerbangan tempatan dan asing. Tetapi KLIA2 dalam pada itu dibina bagi penerbangan tambang murah dan MAHB perlu melakukan penjemanaan yang lebih jelas.
"Ini bermakna jika kita mahu menjadikan KLIA khusus sebagai terminal perkhidmatan penuh maka kita hendaklah melakukannya dengan cara mempastikan ia dapat menampung bukan sahaja kekerapan penerbangan yang sedia ada tetapi juga kekerapan penerbangan pada masa depan," katanya.
Satu lagi faktor yang perlu dipertimbangkan ialah penggunaan ruang oleh syarikat penerbangan dan Ong berkata beliau banyak menemui kes di mana orang ramai mengadu tentang masalah kesesakan di zon atau kaunter tertentu.
"Mungkin salah satu parameter yang harus kita perhatikan ialah tahap keselesaan penumpang di mana pada masa lalu berdasarkan meter persegi atau kaki persegi bagi seorang penumpang dan ini penting dalam rekabentuk lapangan terbang.
"Kita perlu melihat semula slot kaunter samada kondusif bagi mempromosi tahap keselesaan penumpang."
Ong memuji Penerbangan Malaysia Berhad (MAB) kerana telah mengambil usaha menaik taraf perkhidmatannya di KLIA terutama di kaunter kelas perniagaan.
Bagi MAHB, adalah lebih bijak untuk memperuntukkan kawasan khusus yang menempatkan kaunter kelas perniagaan bagi penerbangan kebangsaan dan bukan membiarkannya menaiki kapal terbang bersama syarikat penerbangan lain yang bukan dalam kategori yang sama.
Pada Januari lepas Pengarah Urusan MAHB Datuk Badlisham Ghazali berkata kerja-kerja merombak kemudahan di KLIA akan bermula tahun ini bagi melonjak semula ranking antarabangsanya yang mengalami penurunan dengan cepat.
KLIA diletakkan di ranking ke 34 pada 2017 berbanding ranking ke 24 pada 2016 dalam kajian oleh Skytrax, sebuah syarikat perundingan Britain, di mana lapangan terbang Changi di Singapura mendapat tempat teratas bagi dua tahun berkenaan.
Bagaimanapun, KLIA berada dalam ranking ke 7 dalam kategori perkhidmatan terbaik staf lapangan terbang di dunia manakala mendapat tempat teratas bagi perkidmatan imigresen .
-- BERNAMA
Bernama
Sun Jun 10 2018
KLIA diletakkan di ranking ke 34 pada 2017 berbanding ranking ke 24 pada 2016 dalam kajian oleh Skytrax. - Gambar hiasan
19 terkoban akibat banjir, tanah runtuh di Bosnia
Sebahagian besar bandar dan kawasan pedalaman terputus hubungan akibat jalan raya yang ditenggelami air banjir.
Lelaki maut kereta terbabas langgar pokok di Manjung
Mangsa disahkan maut di lokasi oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia.
Durian segar Malaysia di China habis dijual tidak sampai 24 jam
Tidak sampai 24 jam, hampir 40 tan durian segar pertama Malaysia ke China yang dipasarkan pada 26 Ogos lepas di outlet peruncitan terpilih di enam wilayah negara Tembok Besar itu habis terjual.
Keldai akaun ditahan sebabkan kerugian hampir RM60,000
Polis menahan lelaki berumur 58 tahun dipercayai keldai akaun kepada sindiket penipuan yang menawarkan kerja sambilan tidak wujud secara dalam talian sehingga menyebabkan mangsa kerugian RM59,569 baru-baru ini.
Lebih 200 maut akibat taufan Helene di AS
Seramai 200 orang disahkan maut sehingga Jumaat selepas Taufan Helene melanda beberapa negeri di tenggara Amerika Syarikat (AS), menjadikannya ribut paling membahayakan kedua yang melanda AS dalam lebih setengah abad.
Taiwan laksana operasi pembersihan selepas taufan Krathon
Taiwan sedang giat membersihkan kerosakan akibat banjir dan angin kencang selepas Taufan Krathon melanda bandar pelabuhan utama, sementara penduduk di sebahagian besar kawasan lain di pulau itu kembali bekerja dan pasaran kewangan dibuka semula.
AS dakwa Rusia, Iran dan China guna AI sabotaj pilihan raya
Amerika Syarikat (AS) berdepan ancaman dari Rusia, Iran dan China, yang didakwa cuba mempengaruhi Pilihan Raya Presiden 2024 dengan menggunakan kecerdasan buatan (AI) untuk menyebarkan maklumat palsu serta mencetuskan perpecahan.
Taiwan laksana operasi pembersihan selepas taufan Krathon
Taiwan sedang giat membersihkan kerosakan akibat banjir dan angin kencang selepas Taufan Krathon melanda bandar pelabuhan utama.
Malaysia sokong Pakistan jadi rakan dialog penuh dengan ASEAN
Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Malaysia berada dalam kedudukan untuk membuka peluang kepada hasrat Pakistan dalam menjadi rakan dialog.
Deklarasai Doha seru gencatan senjata di Gaza
Deklarasi Doha, yang dikeluarkan pada Sidang Kemuncak Dialog Kerjasama Asia Ketiga dengan tumpuan pada 'Diplomasi Sukan', menekankan keperluan mendesak untuk gencatan senjata segera dan menyeluruh di Gaza.
AirAsia harap pembukaan semula Terminal 4 Lapangan Terbang Changi pada September
Ketika ini Airasia melaksanakan penerbangan ke 11 bandar di ASEAN dari Singapura berbanding 16 bandar sebelum penutupan sempadan antarabangsa akibat COVID-19.
COVID-19: Singapura catat 52 kes baharu pada Jumaat, empat babitkan rakyat Malaysia
Semua kes itu berkaitan dengan kluster Kes 62873, seorang pekerja pencuci di Terminal 3 Lapangan Terbang Changi, disahkan dijangkiti virus itu pada 5 Mei.
Perkhidmatan Firefly ke Singapura akan diketahui tidak lama lagi
Firefly, anak syarikat Malaysia Airlines, menggantung penerbangan ke Singapura berkuat kuasa 1 Disember lalu.
Pesawat penumpang Singapura berpatah balik akibat ancaman bom
Angkatan Pertahanan Udara Singapura telah mengiringi pesawat itu kembali ke republik berkenaan.