Isu LCS: Modus operandi mirip skandal 1MDB, Rafizi dedah lebih banyak 'penipuan'
Raja Hisyam Raja Zaid
Ogos 18, 2022 17:06 MYT
Ogos 18, 2022 17:06 MYT
KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rafizi Ramli mengotakan janjinya untuk mendedahkan apa yang didakwa antara penipuan yang berlaku membabitkan beberapa buah syarikat dalam projek perolehan kapal tempur pesisir (LCS) hari ini.
Menerusi perkongsiannya di beberapa platform sosial media, Rafizi mendedahkan pembabitan sebuah syarikat pesisir luar pantai, Alizes Marine Limited iaitu sebuah syarikat yang didaftarkan di Malta dengan sebuah syarikat subkontraktor dari Perancis, DCNS.
“Syarikat yang dinamakan adalah Alizes Marine Limited, sebuah syarikat yang ditubuhkan di Malta. Syarikat ini juga dinamakan di dalam siri pendidihan Panama/Paradise Papers yang mendedahkan bagaimana syarikat-syarikat pesisir luar pantai digunakan untuk menyembunyikan wang dari aktiviti-aktiviti yang melanggar undang-undang di seluruh dunia.
“Setelah menyemak invois-invois dari pembekal-pembekal tertentu, pasukan penyiasat menemui sejumlah bayaran palsu berjumlah RM23.37 juta. Invois dihantar kepada subkon projek LCS untuk perkhidmatan teknikal yang sebenarnya tidak wujud,” dakwa Rafizi dalam kenyataannya hari ini.
Dakwanya lagi, syarikat itu sebenarnya tidak wujud kerana maklumat alamat yang diberikan adalah palsu setelah dijejaki.
“Setelah menyemak invois-invois dari pembekal-pembekal tertentu, pasukan penyiasat menemui sejumlah bayaran palsu berjumlah RM23.37 juta. Invois dihantar kepada subkon projek LCS untuk perkhidmatan teknikal yang sebenarnya tidak wujud,” dakwanya lagi.
Rafizi juga mendakwa bahawa modus operandi yang digunakan seakan mirip dengan apa yang telah berlaku dalam skandal penyelewengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Malah jelasnya lagi, Alizes Marine Limited dilantik oleh subkon projek sebagai pembekal alat-alat gantian untuk projek tersebut atas cadangan DCNS selaku kontraktor teknikal yang menyediakan reka bentuk dan spesifikasi teknikal kapal kelas Gowind.
Dakwa Rafizi juga, siasatan dalaman juga telah menamakan Alizes Marine Limited sebagai salah sebuah syarikat yang banyak menerima bayaran bagi perkhidmatan sedemikian.
“Siasatan dalaman projek LCS, dalam menamakan Alizes Marine Limited sebagai syarikat yang memindahkan wang dari projek LCS.
“Alizes Marine Limited dicadangkan untuk menjadi pembekal atas alasan ia sebuah syarikat pembekal pertahanan dari Perancis (menggunakan Alizes Marine France),” dakwanya lagi.
Pengurusan projek LCS jelas Rafizi, dimaklumkan bahawa Alizes Marine France mempunyai lesen eksport sedunia (global export license) yang memberi kelebihan kepadanya untuk membekalkan alat-alat ganti pertahanan.
Pengurusan projek LCS turut melantik Alizes Marine atas pertimbangan ia mempunyai lesen eksport sedunia.
“Maklumat itu sebenarnya palsu kerana Alizes Marine Limited tidak mempunyai sebarang lesen, sebaliknya hanyalah sebuah syarikat pesisir luar pantai tanpa operasi.
“Walaupun projek LCS menerima invois yang nampak seolah-olah terbit dari Alizes Marine France, bayaran-bayaran sebenarnya dibuat akaun di Singapura yang dimiliki sebuah lagi syarikat lain yang menggunakan nama Alizes Marine Limited (hampir sama tetapi berlainan). Kesimpulan siasatan dalaman secara terang-terang menamakan penglibatan DCNS dalam skim menyelewengkan dana ini,” dakwanya lagi.
Penyiasat-penyiasat dakwanya turut menyimpulkan bahawa DCNS dan sebuah lagi syarikat dari Perancis adalah sebahagian dari skim yang memindahkan wang dari projek ini yang melanggar Akta Pengubahan Wang Haram (AMLA).
Sepanjang tempoh itu juga, jelas Rafizi, subkontraktor projek LCS membayar 43.69 juta Euro (bersamaan sekitar RM210 juta) kepada Alizes Marine France (berdasarkan invois-invois yang dihantar tetapi dibayar ke akaun-akaun lain di bawah Alizes Marine Limited) bagi pembelian alat-alat ganti.
Sebaliknya, jumlah perolehan yang dilaporkan di dalam penyata kewangan Alizes Marine France yang dikemukakan kepada pihak berkuasa Perancis hanya 3.53 juta Euro (bersamaan sekitar RM18 juta), tambah Rafizi.
Ini bermakna, sejumlah RM192 juta telah dipindahkan ke akaun syarikat-syarikat pesisir luar pantai yang tidak dapat dijejaki.
Di akhir kenyataanya juga, Rafizi menuntut agar tiga individu yang perlu bertanggungjawab iaitu bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, Presiden UMNO yang juga mantan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi dan Menteri Pertahanan (pada ketika itu) Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein untuk menjawab segala persoalan yang telah dikemukakan.