'Help Desk' di pintu masuk negara untuk tangani masalah komunikasi - Saifuddin

Astro Awani
Julai 5, 2023 17:01 MYT
Saifuddin Nasution menjelaskan usaha tersebut merupakan sebahagian usaha penambahbaikan perkhidmatan Jabatan Imigresen (JIM). -Gambar fail/Pejabat DSSN
PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan menyediakan "Help Desk" yang menempatkan pegawai yang boleh bertutur dalam bahasa asing di pintu masuk negara.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menjelaskan ia sebahagian usaha penambahbaikan perkhidmatan Jabatan Imigresen (JIM) ketika berurusan dengan pengembara yang tiba ke negara ini.
Saifuddin menjelaskan "Help Desk" itu akan ditempatkan di pintu masuk negara dalam masa terdekat bagi menangani masalah komunikasi dengan pengembara luar negara.
"Ini adalah untuk memberikan penambahbaikan apakala travellers bila dia sampai, dia berhadapan dengan pegawai di kaunter dan dia mengalami kesulitan dalam memahami, maka Help Desk itu akan segera ditempatkan.
"Ia akan dilaksanakan dalam masa terdekat ini," katanya pada sidang media khas pada Rabu.
Beliau juga menegaskan kuasa untuk memutuskan pemberian Notis Penolakan Masuk (NTL) kepada pengembara akan diberikan kepada pegawai pengurusan profesional Gred 41 ke atas berbanding KP 29 ketika ini.
Saifuddin menjelaskan keputusan yang dibuat merupakan sebahagian langkah memperbaiki pengurusan Jabatan Imigresen di pintu masuk negara.
Jelas beliau, NTL diberikan kepada pengembara yang tiba sekiranya gagal menjawab tiga soalan asas iaitu di mana tempat tinggal, adakah mempunyai dana yang cukup, dan sudahkan mempunyai tiket pulang.
"Imigresen adalah pihak berkuasa yang akan membuat keputusan berkait NTL yang mana bergantung pertimbangan kepada tiga soalan asas kepada pengembara yang tiba iaitu di mana tempat tinggal, adakah mempunyai dana yang cukup dan ada tak tiket pulang.
"Langkah membaiki ke depan nanti, Imigresen pada kadar segera akan beri authority untuk memutuskan tentang NTL itu kepada pegawai pengurusan profesional gred 41 ke atas," katanya hari ini.
Saifuddin memaklumkan dalam mesyuarat kabinet yang diadakan pada Rabu, jemaah menteri memperakui bahawa komitmen, disiplin, dan tahap perkhidmatan yang baik diamalkan oleh pegawai Imigresen namun pada masa yang sama tidak menafikan kewujudan amalan salah laku segelintir pegawai jabatan tersebut.
KDN, jelas beliau, akan memberikan kerjasama sepenuh kepada SPRM untuk menyiasat perkara berkenaan.
#Saifuddin Nasution #KDN #jabatan imigresen #Help Desk #NTL
;