KUALA LUMPUR: Menyediakan dan mempersiapkan pelajar merentasi pelbagai disiplin ilmu sejak dari universiti dilihat mampu memenuhi keperluan alam pekerjaan hari ini, kata Timbalan Naib Canselor dan Ketua Pegawai Akademik Taylor’s University, Prof Dr Pradeep Nair.

Katanya, pandemik COVID-19 menimbulkan kesedaran dalam melahirkan graduan serba boleh di samping mengikut perubahan teknologi dan globalisasi memastikan mereka lebih bersedia memenuhi keperluan industri serta menempuhi masa depan.

Ia turut mewujudkan cabaran melangkaui pelbagai bidang kepakaran, malah menyaksikan penguasaan satu disiplin ilmu khusus sahaja tidak mencukupi untuk graduan pada masa akan datang.

Justeru, jelasnya, bagi menyelesaikan masalah itu, kerajaan dan pihak berwajib memerlukan lebih ramai pakar serta bakat yang mampu menguasai variasi ilmu meliputi budaya, bahasa, metodologi dan kaedah pelbagai disiplin.

“Menyediakan pelajar dengan persekitaran, rangkaian dan sumber yang betul di peringkat universiti adalah penting untuk membolehkan mereka berkembang maju dalam kerjaya pada masa depan.

“Prinsip dan panduan Taylor’s University melalui pendekatan pengalaman pembelajaran pelbagai disiplin (MLE) bertujuan membolehkan pelajar melaksanakan misi serta matlamat mereka melalui pembelajaran berasaskan tujuan.

“Hari ini, 75 peratus pelajar kami melibatkan diri dalam mata pelajaran dan modul di luar bidang pengajian mereka dan telah mengusahakan beberapa projek merentasi fakulti yang disifatkan sebagai “impact-labs” yang disokong oleh komuniti Taylor’sphere,” katanya kepada Astro AWANI.


Kejayaan pelbagai disiplin ilmu

Baru-baru ini, Taylor’s University dan West Bohemia University mengukuhkan lagi kerjasama apabila menghasilkan ‘Catabox’, iaitu sebuah alat penyelamat air.

Ia direka berkonsepkan situasi banjir yang berlaku di Malaysia dan Republik Czech yang mampu memberikan perlindungan kepada kanak-kanak dan haiwan peliharaan ketika berlakunya bencana itu.

Taylor’s University juga melalui Taylor’s Me.reka Makerspace (TMM) membangunkan peranti DuckiePi yang dikuasakan oleh Raspberry Pi yang membolehkan pembelajaran dalam talian diakses oleh golongan B40.

Kini, lebih 150 peranti DuckiePi telah disumbangkan kepada komuniti kurang berkemampuan di PPR Lembah Subang, SK Long Sukang, serta keluarga di seluruh negara melalui pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Selain itu, universiti melalui Pusat Pengajian Pendidikan turut menganjurkan ‘Projek BacaBaca’ yang direka khas untuk memastikan pelajar berumur enam hingga sembilan tahun dapat membaca di peringkat gred, menunjukkan prestasi lebih baik dalam akademik serta aktiviti bilik darjah.

Untuk rekod, segala usaha murni tersebut menyaksikan Taylor’s University terus cemerlang apabila menduduki tangga ke-284 peringkat global dalam senarai siri QS World University Rankings 2023.

Kedudukan tersebut menyaksikan peningkatan sebanyak 48 anak tangga berbanding pencapaian tahun lalu, sekali gus menjadikan Taylor’s University sebagai universiti swasta terbaik di Asia Tenggara untuk tiga tahun berturut-turut.