DBKL had kebenaran bina lebuh raya baharu di ibu negara
Bernama
Oktober 27, 2022 16:58 MYT
Oktober 27, 2022 16:58 MYT
KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengehadkan kebenaran cadangan pembinaan lebuh raya baharu bagi mengatasi masalah kesesakan trafik di ibu negara.
Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mahadi Che Ngah berkata ia merupakan antara sasaran yang terkandung dalam Pelan Induk Trafik Kuala Lumpur (PITKL) 2040 yang digariskan bagi melaksanakan pengurusan lalu lintas di ibu kota pada waktu puncak.
Katanya pembinaan lebuh raya baharu melalui jalan di dalam bandar, merupakan 'pass through traffic' yang menyebabkan kesesakan susulan kemasukan kenderaan persendirian ke pusat bandar.
"Tapi ada (jaringan) lebuh raya di Kuala Lumpur masih lagi terputus ... jadi pembinaan menghubungkan lebuh raya ke lebuh raya sedia ada boleh dipertimbangkan.
"Antara cadangan lebuh raya dikenal pasti ialah Lebuhraya Penyuraian Utara Kuala Lumpur (KL-NODE), Lebuhraya Duta Ulu Klang 2A (DUKE 2A) dan Lebuhraya Pantai Baru Fasa 2 (NPE 2), " katanya pada pelancaran PITKL 2040 di sini hari ini.
Mahadi berkata pelan itu memfokuskan kepada pembangunan model trafik pada 2020 sebagai tahun semasa dan akan datang sehingga 2040 bagi mengunjurkan sasaran tahap perkhidmatan jalan (LOS) sedia ada kepada tahap C.
Beliau berkata pelan tersebut antara lain mengenal pasti 50 jalan tidak bersambung dan sembilan jalan yang perlu dinaik taraf bagi meningkatkan kesinambungan jalan di ibu negara selain dapat menyurai aliran trafik dengan lebih baik.
Katanya pelan juga menyasarkan pencapaian nisbah peratusan pengguna pengangkutan awam daripada 25:75 (25 peratus pengangkutan awam dan 75 peratus kenderaan persendirian) kepada 50:50 pada 2025, 60:40 (2035) dan 70:30 (2040).
"Untuk melaksanakan peralihan tersebut, fokus perancangan perlu ditekankan kepada memperluaskan rangkaian pengangkutan rel, peningkatan perkhidmatan bas, serta peningkatan perkhidmatan kesinambungan iaitu perkhidmatan bas bantuan awal (first mile) dan bantuan akhir (last mile) yang terdiri daripada pejalan kaki, basikal serta mikromobiliti.
"PITIKL 2040 juga mencadangkan kemudahan park and ride di lokasi-lokasi berdekatan dengan stesen-stesen pengangkutan awam," katanya.
-- BERNAMA