PSC seragam untuk persaingan seimbang - MAHB

Najib Aroff
Disember 18, 2017 11:51 MYT
Penyeragaman PSC membolehkan Malaysia berada selari dengan garis panduan antarabangsa - Astro AWANI/Fail
Penyeragaman Kadar Caj Perkhidmatan Penumpang (PSC) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan klia2 adalah bagi mewujudkan persaingan seimbang antara semua pengendali penerbangan di dua terminal berkenaan.
Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) berkata, penyeragaman itu membolehkan Malaysia berada selari dengan garis panduan antarabangsa termasuk prinsip penetapan harga tidak mendiskriminasi di bawah Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).
"Sebagai contoh, bagi PSC domestik, kadar sama dikenakan di Lapangan Terbang Lahad Datu dan di KLIA tanpa mengira perbezaan kemudahan. Kadar PSC antarabangsa juga begitu, Lapangan Terbang Pulau Pinang mempunyai PSC sama dengan KLIA.
"Ia hanya berbeza dengan klia2 di mana PSC adalah lebih rendah berbanding lapangan terbang antarabangsa lain," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Sejak Januari 2017, kadar PSC diseragamkan kepada semua lapangan terbang pada RM73 bagi penerbangan antarabangsa tidak termasuk ASEAN; RM35 untuk ASEAN, dan RM11 bagi domestik.
Namun kadar PSC antarabangsa bukan ASEAN di klia2 ditetapkan pada RM50.
"Malaysia Airports merupakan pengendali utama rangkaian 39 lapangan terbang seluruh Malaysia termasuk 16 lapangan terbang domestik dan 18 landasan pelepasan dan pendaratan pendek (STOLports) berdasarkan model subsidi bersilang.
"Sistem ini membolehkan Malaysia Airports mengendalikan lapangan terbang di kawasan yang tidak menguntungkan dan menyediakan sambungan perjalanan.
"Model ini terpakai kepada semua caj aeronautikal termasuk pendaratan dan caj parkir pesawat," kata MAHB.
MAHB turut menegaskan PSC tidak dikenakan berdasarkan kos pembangunan lapangan terbang.
"Negara lain melaksakan cah penumpang bagi pembangunan lapangan terbang selain pelaksanaan PSC, namun Malaysia tidak. Kadar PSC kita kekal terendah di rantau ini dan di dunia," tambahnya.
MAHB juga menegaskan klia2 bukan terminal tambang rendah, sebaliknya ia dibina bagi memenuhi kapasiti yang diramal berkembang pesat di masa hadapan.
Terdahulu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes menyelar tindakan penyeragaman kadar PSC tersebut dan menegaskan Malaysia amat memerlukan caj PSC untuk penerbangan tambang rendah.

Anything to allow everyone to fly. There are different sorts of travellers one that have and one that don. We need two type of airports to give more of those who don have a chance to experience what those who have

— Tony Fernandes (@tonyfernandes) December 17, 2017
An error occurred while retrieving the Tweet. It might have been deleted.

Airports must be built with that in mind. There are Low cost airlines and low cost hotels and low cost cars. Why not low cost airports. One does not fit all.

— Tony Fernandes (@tonyfernandes) December 17, 2017
An error occurred while retrieving the Tweet. It might have been deleted.
#AirAsia #Airasia X #ASEAN #Caj PSC #kadar caj perkhidmatan penumpang #KLIA #KLIA2 #Lahad Datu #MAHB #passenger service charge #penerbangan #pesawat #PSC #Tony Fernandes
;