Malaysia Airlines (MAS) menyasarkan destinasi baharu di rantau ini, khususnya di China dan India, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Ahmad Jauhari Yahya.

Beliau berkata syarikat penerbangan nasional itu yakin tentang pertumbuhan dalam pasaran syarikat penerbangan serantau dan akan menawarkan cadangan nilai yang sesuai kepada pelanggan.

"Ternyata, kita perlu mengambil kesempatan daripadanya ekoran persaingan daripada syarikat-syarikat penerbangan lain dan syarikat penerbangan kos rendah," katanya kepada Bernama.

Pada masa yang sama, kata Ahmad Jauhari, syarikat penerbangan komuniti MAS, Firefly, merancang untuk mengadakan penerbangan di lebih banyak laluan ke Indonesia, Singapura dan selatan Thailand.

Kata beliau, MASWings, yang menyediakan perkhidmatan udara di antara Sabah dan Sarawak, sedang mengkaji peluang dalam Kawasan Pertumbuhan Asean Timur Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina.

"Kami akan buat pengumuman apabila kami mendapat pesawat dan mengkaji lalu lintas," katanya sambil menambah bahawa MAS perlu bertindak pantas sama ada terdapat permintaan atau tidak.

Ahmad Jauhari berkata dasar langit terbuka Asean yang akan berkuat kuasa pada 2015, mewujudkan persaingan terbuka.

"Dasar ini akan meletakkan syarikat-syarikat penerbangan pada tahap yang sama dan kita tidak lagi terikat kepada dasar-dasar negara. Ia juga akan menggalakkan lebih banyak perjalanan dan persaingan yang baik bagi pengguna," tegas beliau.

Beliau berkata penerbangan harian A380 KL-Paris-KL mulai bulan depan telah menerima sambutan positif.

"Orang lebih suka menaiki A380. Nampaknya, itulah pilihannya," kata beliau.

Mengenai keputusan Air France-KLM untuk mengadakan penerbangan di laluan KL-Paris mulai 23 April, beliau berkata ia bebas melaksanakan rancangannya kerana MAS tidak mempunyai sebarang bentuk perkongsian kod dengannya.

"Kami akan bersaing dengan menunjukkan kami boleh melakukan lebih baik daripadanya," kata beliau.

Ahmad Jauhari berkata MAS mengikut arah yang betul dari segi perniagaan dan cara perniagaan dikembangkan setakat ini.

"Rancangan perniagaan kami nampaknya menunjukkan hasil yang positif, termasuk keputusan suku keempat.

"Semua inisiatif dalam rancangan itu bertujuan meningkatkan pendapatan melalui tambang, produk, perkhidmatan, kekerapan dan destinasi yang sesuai agar dapat menguruskan kos," katanya.

Mengenai perjanjian oneworld, Ahmad Jauhari berkata kesannya akan dapat dirasai tahun ini.

Beliau berkata berdasarkan pengalaman syarikat penerbangan lain, ia positif.

"Mereka menikmati peningkatan beberapa peratusan, bergantung kepada rangkaian, orang dan di mana kita berada," katanya.

Mengenai perniagaan kargo udara, Ahmad Jauhari berkata ia dijangka lebih baik sedikit daripada pasaran lembap tahun lepas.

"Bukan kami sahaja yang bersungut, semua pihak bersungut.

"Perniagaan kargo udara amat bergantung kepada kegiatan ekonomi dan perdagangan terutamanya dari China ke AS atau Eropah dan Asia, dan sebaliknya," kata beliau.