FGV tidak jual ekuiti tetapi timbang potensi rakan kongsi strategik kembang pasaran
Bernama
Mac 22, 2017 21:57 MYT
Mac 22, 2017 21:57 MYT
Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) masih sedang berbincang mencari rakan kongsi strategik untuk mengembangkan pasarannya dan ini tidak melibatkan penjualan ekuiti, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Zakaria Arshad.
Beliau berkata FGV telah berbincang dengan banyak pihak, antara lainnya, syarikat dari China, India, Pakistan, Timur Tengah dan Afrika Utara untuk mencari rakan kongsi berpotensi bagi menjalin kerjasama untuk tempoh jangka panjang dan mengembangkan pasaran hilirannya.
Zakaria juga menafikan laporan sebuah akhbar tempatan bahawa tiga syarikat China mengintai pegangan strategik dalam FGV.
"Ketika ini kira-kira 80 peratus hasil FGV dijana daripada perniagaan huluannya dan kami menyasar meningkatkan sumbangan daripada perniagaan hiliran kami kepada antara 30 peratus dan 40 peratus selepas 2020," katanya kepada pemberita selepas pelancaran logo baharu jenama "Saji", di sini, hari ini, oleh Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad.
Zakaria berkata FGV merangka strategi menambah nilai produknya, bersama dengan rakan kongsi berpotensi untuk menjual secara terus ke pasaran destinasi dan pengguna dan bukan sebaliknya menggunakan pedagang.
Bagaimanapun, beliau berkata FGV tidak mempunyai kawalan terhadap rakan kongsi yang membeli sahamnya dalam pasaran terbuka dan mengalu-alukan mereka yang berminat dengan saham di bawah nilainya kerana ia mempunyai potensi pertumbuhan.
Di pasaran China, Zakaria berkata FGV telahpun mempunyai kilang di sana tetapi sebagai sebuah syarikat asing ia mempunyai had dari segi pelesenan dan pengedaran, justeru itu, ia mencari rakan kongsi strategik untuk berkembang bersama-sama.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Delima Oil Products Sdn Bhd (DOP), anak syarikat FGV, Datuk Wira Adam berkata Saji telah menjadi satu jenama sebutan bagi minyak masak di Malaysia selama hampir 20 tahun.
"Kami berharap dapat memberikan penampilan mesra pengguna yang segar dan kontemporari kepada logo Saji bagi menarik generasi baharu pengguna dan mengekalkan pengguna setia kami," katanya.
Selain minyak masak, Saji juga mempunyai produk pelengkap bagi masakan untuk menambah nilai senarai produk berasaskan sawitnya dalam usaha menembusi pasaran khusus.
"Minyak masak kami ketika ini menyumbang 97 peratus daripada hasil kami dan produk pelengkap akan melengkapkan capaian kepada pengguna kami," katanya.
Selama ini, DOP telah memperkenalkan beberapa produk cepat laris di bawah jenama Saji termasuk Saji Mayo, Saji Creamers dan mi segera Saji Instant.
Wira berkata lebih banyak produk berasaskan sawit dan gula akan diperkenalkan tahun ini selain daripada sos cili, garam bukit, krimer jagung dan 'kaya' yang dilancarkan hari ini. - BERNAMA