AirAsia yakin mampu harungi pergerakan mata wang tidak menggalakkan, kenaikan harga bahan api

Bernama
Mei 1, 2024 05:15 MYT
Tony Fernandes berkata, keyakinan itu berdasarkan keanjalan semula industri penerbangan pasca-COVID-19 walaupun tambang meningkat sehingga 25 peratus berdasarkan US$110 setong bahan api pesawat. - Gambar fail/Bernama
PHNOM PENH: AirAsia yakin pihaknya mampu menangani kenaikan harga bahan api dan pergerakan mata wang tidak menggalakkan yang berpanjangan, yang terus meningkatkan cabaran global.
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Capital A Bhd, Tan Sri Tony Fernandes berkata, keyakinan itu berdasarkan keanjalan semula industri penerbangan pasca-COVID-19 walaupun tambang meningkat sehingga 25 peratus berdasarkan AS$110 setong bahan api pesawat.
"Bagi saya, satu-satunya kebimbangan ialah pandemik. Harga minyak dan mata wang, semua perkara itu kami boleh atasi.
"Seperti yang dibuktikan oleh (pandemik) COVID-19, fakta yang paling penting ialah orang suka melancong," katanya kepada pemberita di majlis pelancaran AirAsia Cambodia, di sini, pada Rabu.
Beliau berkata, kajian American Express dan Visa menunjukkan bahawa perjalanan merupakan perbelanjaan utama.
"Kos dan tambang meningkat, (namun) permintaan masih kukuh. Jadi, saya percaya kami boleh menangani cabaran geopolitik terhadap kami kecuali peperangan tetapi Asean dan Asia adalah kawasan yang aman.
"Jadi, saya tidak melihat perkara itu sebagai satu isu. Minyak dan mata wang ialah dua faktor boleh ubah. Kedua-dua berada pada kadar tinggi tetapi, saya jangka harganya tidak meningkat terlalu tinggi," katanya.
Susulan itu, Fernandes berpandangan, tambang penerbangan akan kekal pada kadar semasa.
"Buat masa ini, kami melihat jenis kos tertinggi bagi kami, sama ada mata wang dan harga minyak. Jadi, saya berharap pada 2025 kos ini akan turun dan mungkin tambang juga turun sedikit," katanya.
Beliau berkata, keadaan dijangka bertambah baik apabila bank pusat mula mengurangkan kadar faedah.
Ketika ditanya mengenai kemungkinan perang harga, beliau berkata, syarikat penerbangan telah mengambil iktibar bahawa situasi demikian hanya akan menjejaskan setiap peserta industri.
Justeru, beliau menjangkakan syarikat penerbangan lebih berdisiplin dalam perkara itu.
Bagi AirAsia Cambodia, beliau berkata, kumpulan syarikat penerbangan itu bersedia untuk pengembangan antarabangsa tidak lama lagi, merancang untuk menghubungkan laluan seperti China, India, Singapura dan Vietnam.
"Antaranya masalahnya...masalah 'baik', ialah kekurangan pesawat.
"Kini, kami mempunyai 22 destinasi di China. Itulah yang AirAsia Cambodia dapat terus," katanya.
AirAsia juga menawarkan penerbangan ke 15 destinasi di India.
Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Aviation Group, Bo Lingam pula berkata, berdasarkan pelan lima tahun, pihaknya akan mempunyai 25 pesawat yang menyokong AirAsia Cambodia, bergantung kepada permintaan.
AirAsia bersedia untuk menghubungkan destinasi perjalanan udara di rantau ini selepas mengumumkan syarikat penerbangan yang ketujuh iaitu AirAsia Cambodia, menandakan langkah penting dalam landskap penerbangan Kemboja dan memperkukuh Asean sebagai hab penerbangan dinamik.
AirAsia Cambodia akan memulakan operasinya pada Khamis 2 Mei, 2024, selepas menerima Sijil Pengendali Udara (AOC) pada Selasa.
Syarikat penerbangan itu akan beroperasi dengan dua pesawat Airbus A320 dari hab di Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh (PNH), menghubungkan para penumpang ke Siem Reap, Sihanoukville dan seterusnya melalui hab di Kuala Lumpur dan Bangkok.
Permulaan syarikat penerbangan baharu itu merupakan pencapaian penting bagi AirAsia Group susulan pengumuman strategi baharu iaitu 'ONE Airline' baru-baru ini.
Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Cambodia, Vissoth Nam semasa berucap berkata, pihaknya gembira untuk mencatatkan satu lagi pencapaian bukan sahaja untuk industri penerbangan di rantau ini malah juga untuk negara ini pada hari ini.
Sebagai sebuah kumpulan, AirAsia kini mengendalikan enam laluan ke Kemboja dari Kuala Lumpur dan Bangkok dan telah menerbangkan 1.3 juta penumpang ke Kemboja. - BERNAMA
#AirAsia #industri penerbangan #cabaran global #harga minyak
;